Thursday, December 11, 2014

Anak Sulung Dah Besar, Teringin Nak Tambah Baby Baru? Tapi Masih Belum Hamil?

Anak Sulung Dah Besar, Teringin Nak Tambah Baby Baru? Tapi Masih Belum Hamil? | Kenapa Sukar Hamil Kali Kedua?


Assalamualaikum dan salam sejahtera korang...

Korang pernah hadapi masalah sukar untuk hamil kali kedua tak?masa anak pertama senang hamil tapi bila nak tambah yang kedua susah pulak...kalau kes macamni dikenali sebagai masalah ketidaksuburan sekunder..Korang tau apa sebab jadi macam ni? Jom baca terus ye..Insha Allah saya akan share dengan korang kenapa sukar hamil kali kedua..


Kenapa Sukar Hamil Kali Kedua?


mengikut kajian 5% daripada penduduk dunia berisiko menghadapi masalah ketidaksuburan sekunder ini. Separuh daripadanya pernah hamil sebelum ni dan tidak mengalami sebarang masalah untuk hamil.

apabila wanita meningkat ke usia 35 tahun ke atas, kuantiti dan kualiti telur wanita mula menurun. Atas sebab ini ramai wanita yang cuba dapatkan anak yang ramai dalam tempoh yang singkat menyebabkan tubuh wanita itu belum cukup pulih selepas lahirkan anak pertama dan kadang kala menjejaskan usaha untuk dapatkan anak yang seterusnya.

Corak kehidupan yang tidak sihat juga menjadi penyebab masalah ini. Semasa berusaha untuk dapatkan anak pertama, kebanyakkannya akan jalankan rutin kehidupan yang sihat seperti pemakanan seimbang, jaga berat badan dan rajin bersenam. Namun apabila lahir anak pertama korang akan sibuk mengurus rumah dan kerja menyebabkan rutin harian korang yang sihat sedikit berubah dan terjejas. Keletihan dan tekanan juga mungkin mengganggu rutin hubungan intim korang.

Proses kelahiran anak pertama juga memainkan peranan dalam menyukarkan kehamilan kedua. Jika anda pernah alami jangkitan pada rahim atau parut bersalin selepas kelahiran ceasarean, ini juga boleh sebabkan telur sukar untuk melekat pada dinding rahim. Jika korang menyusukan bayi secara eksklusif, hormon prolaktin mungkin boleh mengganggu ovulasi juga boleh mengganggu usaha untuk hamil.

Sindrom ovari polisistik juga boleh menyebabkan wanita sukar hamil. Wanita gagal hasilkan telur matang untuk dilepaskan melalui tiub fallopio. Antara simptom PCOS adalah pertambahan berat badan, kiyaran haid tidak normal, jerawat dan pertumbuhan bulu di bahagian tubuh tertentu.

Tanda-tanda ketidaksuburan


Antara tanda-tanda ketidaksuburan adalah :
i. Kitaran haid yang tidak menentu
- ada yang datang haid 2 kali sebulan, ada yang datang haid sekali tuk dua tiga bulan...Kadang-kadang ada yang 2 kali je datang haid dalam masa setahun..

ii. Wanita yang darah haidnya terlalu banyak dan tempoh keluar darah adalah lama dan disertai dengan senggugut yang kuat.

iii. Berat badan yang sangat kurang atau berat badan yang berlebihan juga menjadi punca ketidaksuburan

iv. Lelaki juga akan mengalami masalah ketidaksuburan jika air mani terlalu cair

v. Lelaki yang sihat biasanya tiada masalah ereksi

vi. Tanda-tanda hormon lelakipada tahap yang normal seperti berlakunya ereksi di waktu pagi walaupun tiada rangsangan, mempunyai bulu roma yang banyak dan perlu bercukur setiap hari.


Amalan Mudah Hamil


Selain rawatan perubatan, amalan rohani juga penting dan perlu dalam usaha membantu mempercepatkan proses kehamilan korang.

Antara amalan yang perlu diamalkan adalah :

1. Berdoa dengan membaca ayat 38 surah Ali Imran yang bermaksud : "wahai tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar (menerima) doa."

2.Berdoa dengan ayat 89 surah al-Anbiya yang bermaksud : " wahai tuhanku! Janganlah Engkau biarkan aku seorang diri ( dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkau jua sebaik-baik yang mewarisi."

3. Selain berdoa, korang dan suami dinasihatkan banyakkan bersedekah, berpuasa sunat dan qiamullail dalam usaha mendapatkan zuriat..

** korang dan suami boleh ambil suplimen yang dapat membantu tingkatkan kesuburan korang...Set kesuburan shaklee boleh membantu korang..gla complex untuk kesuburan wanita dan zink serta vitamin E bantu kesuburan lelaki..

*** sebarang pertanyaan boleh hubungi nombor saya di bawah ye...







DAPATKAN PENJIMATAN DALAM PEMBELIAN PRODUK SHAKLEE DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE HARI INI!!

***Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit***

Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut :

Hubungi Fatiha (SID : 1150701) sms/whatsapp-------------->012-6602016 Email::fariz3003@gmail.com
Pages : www.facebook.com/bondaseri

Pengedar Shaklee Kawasan Dengkil, Putrajaya dan Stadium Bukit Jalil

"ANDA SEDANG MENCARI PENDAPATAN SAMPINGAN?? INGIN BEKERJA DI RUMAH SAMBIL MENJAGA ANAK?? HANYA DENGAN ONLINE SAHAJA ANDA DAPAT MENJANA 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?? JOM DAFTAR AHLI SHAKLEE DAN NIKMATI PELBAGAI FAEDAH SHAKLEE DENGAN MODAL SERENDAH RM75 SAHAJA"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...